Saturday, February 13, 2016

hari terakhir Iman meninggalkan mama dan ayah




pasukan ambulance HTJ bertungkus lumus memberikan CPR kepada iman, namun iman telah meninggalkan kami selama-lamanya





Friday, February 12, 2016

iman di dalam perut mama







ketika kandungan berusia 7 bulan


kandungan berusia 5 bulan



hari raya aidiladha
kandungan berusia 4 bulan





majlis konvokesyen kakak
form 5
kandungan berusia 7 bulan lebih



kandungan mama dah nak masuk 8 bulan
Majlis Makan Malam Ting 5 



hari guru
kandungan mama yang  ke 3 bulan




menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang SBP 2015
iman dalam usia sebulan dalam perut mama





terima kasih Allah kerana memilih kami





kasih ayah pada iman...suh simpan video supaya senang ayah ingat iman





hari pertama iman dilahirkan 
31 disember 2015


video

hari hari iman di HKL

video


video


video


video

ZARA IMAN PUTERI BINTI MOHAMAD HANIF

30 DISEMBER 2015
JAM 12.10 MINIT TENGAHARI
BERAT : 1.63 KG








memori bersama IMANKU

sewaktu dalam kandungan 7 bulan check di hospital Rekha Seremban












iman masih lagi di wad SCN HTJ



jururawat jururawat di HKL yang memberikan rawatan yang sebaik baiknya kepada iman







jambangan bunga untuk keprihatinan nurse di HKL































untukmu buah hatiku

Tanggal 30.Jan.2016 jam 12.10 minit tengahari genaplah sebulan kelahiran ZARA IMAN PUTRI dan genaplah 26 hari pemergian Iman meninggalkan mama..ayah..abang-abang dan kakak-kakakmu....betapa saat itu bukanlah sesuatu yang mudah untuk mama lupakan .....dari saat Iman dilahirkan ....Iman tak menangispun...Iman terus diletakkan di Wad SCN...keesokan harinya barulah mama dapt menatap wajah iman yang comel itu...dari saat Doktor memaklumkan akan kelainan dalam diri iman sehinggalah dimasukkan ke Wad Pediatrik HKL...mama berulang alik dari Seremban ke HKL selama 6 hari..dengan jahitan bedah mama yang masih ngilu dan sakit...mama tak kisah pun nak...saat doktor memaklumkan yang Iman takkan bertahan...saat itu juga mama rasakan seolah olah mama mati bersama Iman pada hari tu juga...
doktor maklumkan Iman x d saluran makanan..dan doktor sendiri hairan macamana dia bertahan selama 9 bulan dalam perut..hati manala tak sayu dari lahir sehingga meninggal x d stitik susupun masuk dalam perutnya...x d apapun yang iman makan dan selama itulah iman bertahan selama 7 hari...mama nak makanpun x d selera..mama makan...iman x makan apapun...susu ni penuh tapi setitikpun x boleh bg iman..Allahuakbar
selama 6 hari itulah tangisan menemani mama....syukur ada ayah yang sentiasa memberi semangat pada mama...melalui perit getir di Wad KK9 melihat ramai lagi anak orang lain yang berada di ICU...bermacam2 jenis penyakit yang mama sendiri tak pernah dengar..betapa ia menyedarkan mama betapa ramai lagi orang lain yang Allah berikan lagi pedih ujian mereka...hanya sehari Allah berikan mama .. ayah dan adik beradikmu memeluk..menciummu buat kali terakhir ...akhirnya iman pergi jua meninggalkan mama dan ayah....sesungguhnya banyak memori mama bersama Iman...melihat baju baju iman yang hanya sempat 2 pasang dipakai...dan tak de satu haripun sehingga kini mama tak ingatkan Iman dan adakalanya mama berganti ganti dengan ayah bercerita pasal iman setiap hari...kata ayah kalau iman masih hidup mungkin iman dah pandai senyum..ketawa...dan itu semua hanya memori untuk kami nak....
Iman nak tahu...dulu iman dan mama selalu temankan ayah...abang dan kakak mengaji di rumah Wak...mama kesiankan budak budak tu sebab tempatnya sangat sempit...kadang kadang klu hujan dan ribut budak budak tu akan bersempit sempit dalam rumah Wak...mama bernazar jika Iman lahir mama akan carikan tempat yang lebih besar untuk kawan2 iman menagji ...dan alhamdulillah syukur mama dah dapat carikan tempat yang selesa untuk mereka...tempatnya luas....tak payah berlari lari dan bersempit sempit dalam rumah tu...mama tempatkan Wak dalam rumah tu supaya dia selesa mengajar mengaji...Iman tahu duit yang orang dermakan pada hari Iman pergi banyak nak...Mama belikan tikar getah...langsir...quran..rehal..tempat air...wakaf masjid...derma orang susah...dll...Wak senyum jer..iman....sebab diapun sangat selesa..dari budak budak sampai orang tua yang belajar mengaji disitu sangat selesa sekarang....akhirnya mama bersyukur mama dapat juga dirikan Pusat Mengaji khas memperingati Iman....dari iman dalam perut mama sehingga lahir sehingga Iman pergi...banyaknya jasa Iman..betapa sejuk perut mama melahirkan iman...sekarang mama cuba menerima takdir..muhasabah diri...kenapa Allah pilih mama untuk menerima ujian ini....sesungguhnya mama dan ayah sangat rindukan Iman...rindu sangat sangat nak......hanya kubur Iman tempat mama melepaskan rindu...sampai kak Zara kalau setiap kali lalu kubur Iman...dia akan menjerit kuat kuat IMAN PUTRIIIII....kadang - kadang ayah akan hon kereta dia...macam iman dengarkan....Ya Allah kuatkanlah semangat kami ....
Disini juga saya sekeluarga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan jutaan terima kasih terutama kepada doktor-doktor pakar dan Jururawat di Wad Pediatrik HKL -Wad KK9 yang sangat sangat berdedikasi menjaga anak saya seumpama anak sendiri dari 31 Disember 2015 - 4 Jan 2016...Doktor Dalila dan Nurse di KK Sikamat banyak memberi semangat kepada saya...Doktor dan nurse serta sahabat -sahabat di Wad 4B HTJ dari 7 Dis - 14 Dis 2015...Doktor Nisha, Prof Zain dan nurse... serta sahabat sahabat di Wad 3B dari 25 Disember 2015 - 1 jan 2016..Doktor pakar kanak kanak wad SCN HTJ...
sahabat sahabat suami di Taman Pulai Impian ....Nor Hazemi dan rakan rakan ( tak tertulis nama mereka )...Jiran Wanita Taman Pulai Impian..yang datang melawat dan sangat banyak membantu sewaktu kematian Iman....adik adik saya zaki...zamani..azam...ainnul ...zarina serta mak yang banyak memberi semangat dan berada disisi saya.......keluarga mertua..adik adik ipar...Yang dan suami....Nasrul Hakimdan isteri...anak -anak murid saya yang datang melawat Anisah Farhana..izzah humaira...hani syairah..serta invictus...sahabat sahabat di sekolah ...Norafiqah Rifhan Ramlan 2 kali datang menjenguk bersama izzah sampai ke malam hari....serta semua yang terlibat..mungkin saya tak dapat nak tulis nama...yang memberi ucapan semangat...sahabat sahabat baik saya dari sekolah rendah hingga menengah yang tak putus putus memberi kata kata semangat...Hajar Azizan..Abdul Hamid Yusof...Rosmani...yang datang melawat.....yang terlibat secara lansung dan tidak lansung...sesungguhnya saya mohon dan berdoa kepada Allah SWT sahajalah yang mampu memberi pahala diatas segala pertolongan kalian kepada saya sekeluarga...terima kasih banyak2...
untuk kesian kalinya suamiku..Mohamad Hanif Abdul Aziz...sesungguhnya tanpa ayah tak tahulah macamana mama nak lalui hari hari kehidupan ini...terima kasih diatas segala segalanya...samada susah atau senang ayah sentiasa disisi mama....hanya Allah yang mampu membalasnya...sama sama menangis..sama sama ketawa....kita simpan segala memori ZARA IMAN PUTRI sehingga akhir hayat kita...moga moga kita dapat berjumpa dengan iman dan kakaknya di Syurga nanti...amin...
Tuhan temukanlah
Pengakhiran yang terindah
Sehingga bertemuMu
MenghadapMu di syurga
Ya Tuhan sembuhkanlah
Jiwa-jiwa yang berduka
Kembali berbicara
Dan mengukir senyuman
Tuhan temukanlah
Dengan hikmah mikraj cinta -
ZARA IMAN PUTRI BINTI MOHAMAD HANIF
30 DISEMBER 2015 - 5 JAN 2016




beg iman mama akan simpan sampai bila bila


 baju yang sempat ayah pakaikan beberapa jam sebelum iman meninggal dalam dakapan ayah


pusat mengaji al quran yang ayah buat khas untuk iman




kad ucapan untuk pekerja di wad KK 9 HKL 




  baju baju iman yang tak sempat iman pakai akan mama simpan hingga akhir hayat mama

    

baju dan tuala yang iman pakai waktu balik dari HKL